Le Sponsers

Wednesday, December 22, 2010

Tazpunyeblog's 3rd Year Anniversary Contest

Dis entry is especially made for TAZ!! bersempena dengan anniversary blog beliau yang ke-3~


Bagi jela shawl tu dekat aku, rumah dekat senang nak anta kan kan kan..haha

OK. Ini apa yang cik TAZ kita mahu. Tips belajar paling efektif.
Idok tahu ler efektif kat orang lain ke tak but it works for me. hehe

Study bila rasa nak study je. Kerana ketika anda mahu study dengan keinginan tinggi, ofcos focus anda terhadap study lebih baik serta memudahkan kita untuk belajar dengan pemahaman yang lebih berkesan. Quality is imporant than Quantity. Tapi kalau dah dekat nak exam buat-buat taknak study gak itu carik penyakit namanya.

Fokus dalam kelas. Apa yang lecturer cakap sebenarnya lebih banyak point dari apa yang ada dalam nota dia.

Untuk subjek yang memerlukan khidmat kira-kira, banyakkan latihan pada soalan ber'pattern' sama sehingga kita faham jalan kira serta step pengiraan. Yang paling penting, fahamkan basic concept dahulu supaya apa sahaja soalan tak terduga (lecturer sabotaj ke), kita tidak akan menangis di dalam dewan peperiksan.

Buat teori sendiri. Contohnya pH rendah-merah-asid. pH tinggi-biru-alkali. Teori buatan sendiri ---> Asid jahat dan pendek, sebab tu dia kaler merah. Alkali tinggi dan hensem, sesuai sangat pakai baju biru. xD hehe

Ingat point dengan mengingati abjad di hadapannya atau buat cerita daripada point2 itu berkenaan dengan benda-benda yang kita suka. Mesti senang ingat.

Niatkan belajar bukan untuk exam je, tapi untuk digunakan dalam kehidupan. So setiap kali kita belajar kita bleh kaitkan dengan apa yang kita lihat dalam dunia nyata. Kita akan rasa itu lebih realistik. Teori tu akan berlegar-legar di dalam kepala all da time dan insyaAllah tak lupa sampai bila-bila.

Lastly, enjoy time belajar, tak payah tensen-tensen. Study is fun!! (kot)
Iyekan aje untuk masa depan yang gemilang. :) hehe

So cik TAZ!! Happy Anniversary~!

No comments:

SukeLagi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DikuasakanOleh