Le Sponsers

Monday, May 7, 2012

Berani Punya Budak


Berani betul aku nak membuat review tentang filem Afdlin Shauki ni. Aku rasa aku cam berani la jugak sebab aku dah lama sangat menyimpan perasaan dengan Filem Melayu. Tau tak macam mana perasaan orang yang selalu memendam perasaan ni. Sekali dia meletup hah kau. Wa cakap lu. Wa cakap lu.

Aku suka tengok cerita melayu yang funny je. Lagi-lagi ada Johan sebab Johan best. Chey. Kau tahu jelah cerita melayu ni kalau tak cerita romantik komedi, cerita rempit, KL menjerit, drift sana drift sini, bohsia bagai, cerita hantu, cerita lawak lawak lawak ha itu jela kerjanya. Suatu hari di mana aku telah pun menonton Avengers dengan pemalu, kitorang nak tengok movie lagi. Penat aku gaduh dengan pemalu sebab nak tengok cerita Berani Punya Budak ni. Sebab dia kata cerita ni tak best. Eh best je aku tengok trailer kat Melodi.Tapi sebab aku dah penat nak tengok cerita action mat sally, so tanpa berkompromi aku pun tengokla cerita ni.



Aku tak tahu pulak yang cerita asal filem ni tajuk dia BRAVE. BRAVE telah ditayangkan di Thailand 3 tahun lepas. Aku baru ingat lepas aku tengok scene b selamatkan abang ipar dia. Aku teringat aku pernah tengok scene ni dilawakkan di Youtube. OK la fine la. Itu tak kisahla. Tapi apa yang aku kesalkan... (cewah cam kesal sangat-sangat plak gayanya), aku rasa filem ni macam low quality dan murah. Dang! Well it's not the first cheapskate malay movie anyway, tapi sebab Afdlin Shauki adalah 1 nama besar so aku rasa macam sedikit keciwa sambil berkata kepada pemalu, 'I don't want to live in this planet anymore' *time ni pemalu dah tido sebab busan sangat*



Setelah aku bajet bagus sambil menonton filem ni, aku pun start buat point dalam kepala dan bermonolog siapla nanti aku tulis dalam blog. So antara sebab-sebab Berani Punya Budak tak berada di Carta Hati aku,

(1) Pengalihan suara lelaki macho sampaila suara perempuan seksi semua suara Afdlin Shauki. 

(2) Lawaknya terlampau berlebihan sampai aku pun tak tergelak dah. Aku pun tak bole nak gelak apa lagi Fatimah. Fatimah kalau tengok cerita ni habislah dia buat muka emo dia.

(3) Macam buat kerja tak siap je. Proses pengalihan suara tak kemas.

(4) Lawak meleret-leret.

(5) Lagu yang menghiasi aksi pergaduhan menghilangkan mood gaduh aku.

(6) Tak ada motif.

(7) Because I know Afdlin Shauki can give something better than this. (takut blog ni masuk melodi haha bajet kau)

So, kan.. Please la please la...

Aku bukan nak mengutuk perfileman melayu ni tak........ Aku bukan nak kutuk tak......
Tapi masalahnya ni negara Malaysia, semua orang boleh bersuara tentang filem. Tentang politik je tak boleh.

Tak boleh ke kita buat filem yang maju sikit.

Tak boleh ke kita buat filem berilmiah sikit.

Tak boleh ke kita buat filem bermoral sikit.

Bak kata abah aku, orang lain dah naik ke bulan, orang Malaysia ni tak habis-habis dengan cerita hantu. T_T See abah aku pun terer bab filem. (apa plak kaitan)

At least, buat cerita Big Bang Theory versi melayu ke, terserlah sikit orang Malaysia ni terer Fizik.

Haha

No comments:

SukeLagi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DikuasakanOleh