Le Sponsers

Tuesday, November 10, 2015

Kek Pisang Lembut

Hai.
It is 11.44 pm already. Ha memanglah aku kalau nak masak kek malam2 buta baru jadi hahaha
Taklah, siang busy la dengan budak kecik. Kalau cuti, start buka mata sampai 9 malam i will be busy with him. Siapa cakap surirumah tak penat? Kalau kerja rasa rindu pulak dengan keletah dia. Hehe

Oklah. Hari ni aku cuba buat kek pisang. Sebab pisang beli kat pasar aritu dah nak hitam uols! Adoidoii... Banyak pulak tu pisangnya. Tapi aku buat 1 jela, kalau aku habiskan pisang tu bole bisnes kek pisang aku esok. 

Resepi ni dari blog kak Azlita Masam Manis. Kakak hebat! Dah dua resepi kakak saya cuba menjadi. Sebelum tu tak menjadi sebab ingat buat kek pisang macam cekodok, main belasah je haha

Kena faham teknik je sebenarnya. Masak kek bukan macam masak daging masak kicap campak2 siap..ha tahu dok! 

Ok jom tengok resepi!

Bahan-bahan

7 biji pisang emas
4 biji telur gred A
1 cawan gula castor
2 cawan tepung kek/superfine flour
1 susu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
3/4 cawan minyak jagung
1 sudu teh Esen pisang/esen vanila

Pisang aku pisang ape r, aku taktau hahaha. Tapi besar dr pisang emas. Selalu ada kat pasar. Sebab dia besar, aku guna 5 biji.

Lets get started!

Panaskan oven dulu selama 15 minit sebelum kita start bakar kek. (170 degC, api atas bawah)

(1) Lenyek pisang. Tambahkan soda bikarbonat dan sedikit garam dalam pisang yang sudah dilenyek. Ketepikan.

(2) Dalam bekas lain, campurkan baking powder dan tepung kek. Ayak kan kedua2 nya. Ketepikan.

(3) Dalam mixer, pukul telur, esen pisang dan gula castor sampai adunan kembang dan ringan. Masukkan pisang yang telah dilenyek tadi. Gaul dengan spatula sehingga sebati.

(4) Masukkan campuran tepung dan baking powder tadi kedalam bekas adunan. Kacau dengan spatula sehingga sebati.

(5) Setel! Masukkan adunan ke dalam loyang 9 inch yang telah dilapik parchment paper & butter di sekelilingnya.

(6) Bakar di dalam oven pada suhu 17degC, api atas bawah selama 45 minit atau sehingga masak. 

(7) Enjoy! Makan dengan aiskrim pun sodap. Tapi kan dah malam ni. Maka kita simpanla buat sarapan daniel, daddy, mummy, nenek, and atok esok! Hehe


Serius lembut and sedap. Maunya aku tak kagum dengan diri aku ini muahahahaha.

Terima kasih kak Azlita for sharing the recipe :)


No comments:

SukeLagi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DikuasakanOleh