Le Sponsers

Friday, July 23, 2010

penipu oooh penipu (part 1)

Pernah tak kita terfikir, orang sebelah kite sekarang ni penipu? Tak caya? Cube tengok muka die, ingat baik sgt ke die tu? Ko yakin die xpernah tipu ko?
Ish~ takkanla kot…fikr lagi sekali..penipu ada dimana2..mungkinkah dia kawan anda, cikgu anda, lecturer anda, pakwe anda, or suami anda? Oppps~ sensitif2.. xD hehe
Penipuan sering berlaku di sekeliling kita, sedar tak sedar…mungkin bg orang yg xmudah ditipu, mereka takkan tahu sgt tentang penipuan2 nie, ataupun mereka sgt tahu sehingga jgn harapla penipu tu dpt menipu..
Aku? Mengikut kata2 kwn serta peminat2, aku ni memang senang kena tipu..T_T agak sedih di situ..
Bukan seorang dua yang cakap, dah 4, 5 orang dah. Oleh kerana aku terlalu berhati2 untuk tidak tertipu, maka aku masih di tipu, malah semakin menjadi2 plak..adesshhh..ketuk kepala sendiri..
Disebabkan itu, bukan aku nk bgtau kekurangan diri aku ni kat org sbb nk mintak simpati, huahua. Aku nak share tentang pengalaman2 aku di tipu oleh itu jgnlah anda ditipu seperti saya.

SCAM
Pernah dengar tentang scam? Sekarang, isu ni menjadi hot topic dalam surat khabar. Ape itu scam..scam boleh dikategorikan sbg perilaku mendptkan wang secara haram. Ade mcm2 jenis scam dalam dunia nie, melalui email, facebook, tagged, tubely,my space, dan pelbagai jenis social network lain. Yang tengah hot sekarang adalah penipuan lelaki luar Negara kepada wanita tempatan. Adeh, agak malu nak mengaku di sini, tapi kalau tak mengaku dan bagitau kat orang nanti ramai lagi yang akan tertipu. (harap orang2 yg kenal saya takkan Tanya saya hal ini di dunia nyata mahupun facebook ape lagi secara sms..saya malu nk jwb.paham?haha)
Jika anda mengenali seseorang dari luar Negara melalui internet, dan beliau tiba2 menyatakan ‘interest’ beliau kepada anda,  sila berhati-hati. Kebanyakan kes penipuan cinta internet melibatkan lelaki mat saleh yan mengaku tingal di UK atau US (actually they are Nigerian or African guy). Beliau akan menghantar gambar2 hensem, padahal sebenarnya itu bukanlah beliau. Kes penipuan ini biasanya di dalangi oleh jejaka2 afrika yang berada di Malaysia (tak hensem yang pasti), dan kerjasama beberapa warga tempatan. Modus operandi mereka adalah sama.
1.       Berkenalan dengan anda di internet. Berbalas email. Memperkenalkan diri sebagai orang professional seperti engineer atau usahawan luar Negara. Mereka akan menarik perhatian wanita2 malaysia yang dikenali dgn sifat lemah lembut serta baik hati + senang cair dengan kata2 janji manis akan berkhwin, akan datang di Malaysia dan sebagainya.
2.       Meneruskan hubungan melalui telefon. Mula la kua cite2 sedih beliau dulu2 kala, siap bg ckp dgn mak beliau lagi..sapela berlakon jadi mak beliu tu kan.Dalam bbeberapa bulan mereka akan menyatakan yang mereka ingin menhantar hadiah kepada mangsa (hp, laptop, wang kemas, wang dolar@pound) sebagai tanda kasih sayang.adeh, pandai gle kan kau ni. But dlm hal aku, terbalik. Aku yg mintak.hahaha…lagi senang keje si scammer nie.
3.       Selang beberapa ketika, ada pihak courier akan call anda (no persendirian), yang menyatakan anda perlu membayar sejumlah wang sebagai kos penghantaran barang2 anda itu. Ataupun, ahli kastam akan menghubungi anda(fake one) menyatakan mereka menjumpai sejumlah wang di dalam bungkusan anda dan meminta sejumlah wang (ribuan) untuk menyelesaikan masalah. Pihak penipu tersebut akan memberikan akaun persendirian untuk anda bank in duit tersebut. 
4.       Kalau anda bangang tak fikir logic dlu anda akan terus bank in duit tersebut untuk mengambil imaginary present yg diberikan oleh your non existent prince charming. Maka lesap lah duit anda itu, sesal kemudian memang xgune punye.
5.       Kalau anda bijak, cecewah, sile report ke balai polis berhampiran dan lupakanlah prince cahrming anda itu. Di dalam kes saya, Alhamdulillah belum bank in duit lagi. Bank in sikit jer..waaa~
Bila anda nak mintak tlg kt prince charming anda itu, mereka xdpt dihubungi atau mereka mmg siap2 bgtaw nk outstation kt hutan celah mana2 yang mereka xkan dpt dihubungi untuk sesuatu ketika. Dalam kes saya? Hua3..ni lagi bijak kot…prince charming tersebut masih contact saya dan cuba membantu saya tapi tetap minta sy byr jumlah wang tersebut. Setelah adegan tuduh menuduh, die masih meyakinkan saya bahawasanya dia bukanlah lelaki macam tu…ahh takde maknenye…kerana saya telah pon melakukan siasatan kpd beliau. Ok, mencegah lebih baik..ini antara langkah2 untuk mengesan anda bakal menjadi mangsa dan sile lari sebelum di tipu..
1.       Jika beliau menalipon dari UK konon2nya..biasanya dia akan ckp die dr UK), periksa nombor beliau.  Started with +4470… this number are can divert the calls. Konon2nya dia ade kat UK, tah2 die kat sebelah blok je kot.hihi
Scam phone numbers in the United Kingdom (+44):
Most "419" scams using +44 70xx numbers involve emails that are sent from Nigeria and other West African countries, not from the UK! If you see a +44 70xx number in a 419 scam email it usually means you're dealing with criminals based in Nigeria.
UK phone numbers starting with '70' are "Personal numbering" in the "Find me anywhere" range. Charges for calls to these numbers are not distance-dependent. They can cost as much as UKL 0.50 (USD 0.90) per minute to call and can forward the call to virtually any phone number in the world. Forwarding numbers can be set up for free and completely anonymously via websites such as uknumbers.com
In most cases when you call one of these numbers the phone that starts ringing will actually be a mobile phone somewhere in Nigeria, as the UK number has been programmed to auto-forward calls to another number. These +44 70xx numbers are used as a redirector service to obscure the fact that the person taking the call is not actually based in Europe. The UK number is used to lend credibility to the scam. Unfortunately the authorities in the UK do not seem to be taking action to shut down such phone numbers.

2.       Tengok grammar dia. Kalau dia betul2 educated, grmmar die xkan teruk cm shit.(oopss)
3.       Copy email beliau n cuba cari kt social network lain.mungkin beliau bergerak dgn sgt dhsyat d page lain utk mencari mangsa.
4.       Periksa kwn2 beliau, mesti semua wanita punyelah.senget gak diorg nie…bocor rhsia.hihi
5.       Cube tanye die knp die nk sgt kt korg?haha..
6.       Tanye die keje company mana n try to make some research. Biasanya semua tu fake or terang2an scam.
7.       Call pihak kastam untuk tanya courier service yang berdaftar dgn kastam. Global Security confirm scam.
Gurls out there, jgn tertipu seperti saya. Kalau hampir tertipu, kantoikan sahaja beliau. Anda dibenarkan hantar mesej berbaur ugutan serta cacian serta makian kpd beliau. Betul cakap abah, abah always right..so kena ikut cakap abah selalu.. hehe
Tak ada benda senang dalam dunia ni. And xkan ada manusia mana yang baik hati nak bagi korg macam2..jgn mudah terpedaya dgn manis mulut lelaki. Macamana aku boleh tertipu? Huhu..Scammer tu dtg pd waktu yang tepat, bile saat2 aku tgh frust menonggeng tu. Konon2 nak lari g UK la ni..(haha..malu terhadap diri sendiri)..maka aku pon melayan mamat sesat tu. Apepon syukur jgk berlaku perkara macam nie, aku dh byk tau sal sindiket2 penipuan macam nie. And ape yg lg membanggakan, BI aku fluent dr sebelumnye.ehem…proud of myself…hahaha…



Walau mcmne pon, aku tetap berasa saaaaaaaaangat malu tahap cipan. Tapi benda dah jadi, maka lepas ni jgn tertipu lagi.. hope scammer tu insaf walaupon xmungkin..
Kes penipuan ini boleh ditumpaskan jika anda melaksanakan tanggungjwb anda sebagai warga Malaysia yang prihatin. Bagitau adik2 perempuan anda, kwn2 wanita anda, lecturer2 wanita anda, bagitau sume org la kire..beware of SCAM!~

No comments:

SukeLagi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DikuasakanOleh