Le Sponsers

Friday, July 23, 2010

penipu oooh penipu (part 1)

Pernah tak kita terfikir, orang sebelah kite sekarang ni penipu? Tak caya? Cube tengok muka die, ingat baik sgt ke die tu? Ko yakin die xpernah tipu ko?
Ish~ takkanla kot…fikr lagi sekali..penipu ada dimana2..mungkinkah dia kawan anda, cikgu anda, lecturer anda, pakwe anda, or suami anda? Oppps~ sensitif2.. xD hehe
Penipuan sering berlaku di sekeliling kita, sedar tak sedar…mungkin bg orang yg xmudah ditipu, mereka takkan tahu sgt tentang penipuan2 nie, ataupun mereka sgt tahu sehingga jgn harapla penipu tu dpt menipu..
Aku? Mengikut kata2 kwn serta peminat2, aku ni memang senang kena tipu..T_T agak sedih di situ..
Bukan seorang dua yang cakap, dah 4, 5 orang dah. Oleh kerana aku terlalu berhati2 untuk tidak tertipu, maka aku masih di tipu, malah semakin menjadi2 plak..adesshhh..ketuk kepala sendiri..
Disebabkan itu, bukan aku nk bgtau kekurangan diri aku ni kat org sbb nk mintak simpati, huahua. Aku nak share tentang pengalaman2 aku di tipu oleh itu jgnlah anda ditipu seperti saya.

SCAM
Pernah dengar tentang scam? Sekarang, isu ni menjadi hot topic dalam surat khabar. Ape itu scam..scam boleh dikategorikan sbg perilaku mendptkan wang secara haram. Ade mcm2 jenis scam dalam dunia nie, melalui email, facebook, tagged, tubely,my space, dan pelbagai jenis social network lain. Yang tengah hot sekarang adalah penipuan lelaki luar Negara kepada wanita tempatan. Adeh, agak malu nak mengaku di sini, tapi kalau tak mengaku dan bagitau kat orang nanti ramai lagi yang akan tertipu. (harap orang2 yg kenal saya takkan Tanya saya hal ini di dunia nyata mahupun facebook ape lagi secara sms..saya malu nk jwb.paham?haha)
Jika anda mengenali seseorang dari luar Negara melalui internet, dan beliau tiba2 menyatakan ‘interest’ beliau kepada anda,  sila berhati-hati. Kebanyakan kes penipuan cinta internet melibatkan lelaki mat saleh yan mengaku tingal di UK atau US (actually they are Nigerian or African guy). Beliau akan menghantar gambar2 hensem, padahal sebenarnya itu bukanlah beliau. Kes penipuan ini biasanya di dalangi oleh jejaka2 afrika yang berada di Malaysia (tak hensem yang pasti), dan kerjasama beberapa warga tempatan. Modus operandi mereka adalah sama.
1.       Berkenalan dengan anda di internet. Berbalas email. Memperkenalkan diri sebagai orang professional seperti engineer atau usahawan luar Negara. Mereka akan menarik perhatian wanita2 malaysia yang dikenali dgn sifat lemah lembut serta baik hati + senang cair dengan kata2 janji manis akan berkhwin, akan datang di Malaysia dan sebagainya.
2.       Meneruskan hubungan melalui telefon. Mula la kua cite2 sedih beliau dulu2 kala, siap bg ckp dgn mak beliau lagi..sapela berlakon jadi mak beliu tu kan.Dalam bbeberapa bulan mereka akan menyatakan yang mereka ingin menhantar hadiah kepada mangsa (hp, laptop, wang kemas, wang dolar@pound) sebagai tanda kasih sayang.adeh, pandai gle kan kau ni. But dlm hal aku, terbalik. Aku yg mintak.hahaha…lagi senang keje si scammer nie.
3.       Selang beberapa ketika, ada pihak courier akan call anda (no persendirian), yang menyatakan anda perlu membayar sejumlah wang sebagai kos penghantaran barang2 anda itu. Ataupun, ahli kastam akan menghubungi anda(fake one) menyatakan mereka menjumpai sejumlah wang di dalam bungkusan anda dan meminta sejumlah wang (ribuan) untuk menyelesaikan masalah. Pihak penipu tersebut akan memberikan akaun persendirian untuk anda bank in duit tersebut. 
4.       Kalau anda bangang tak fikir logic dlu anda akan terus bank in duit tersebut untuk mengambil imaginary present yg diberikan oleh your non existent prince charming. Maka lesap lah duit anda itu, sesal kemudian memang xgune punye.
5.       Kalau anda bijak, cecewah, sile report ke balai polis berhampiran dan lupakanlah prince cahrming anda itu. Di dalam kes saya, Alhamdulillah belum bank in duit lagi. Bank in sikit jer..waaa~
Bila anda nak mintak tlg kt prince charming anda itu, mereka xdpt dihubungi atau mereka mmg siap2 bgtaw nk outstation kt hutan celah mana2 yang mereka xkan dpt dihubungi untuk sesuatu ketika. Dalam kes saya? Hua3..ni lagi bijak kot…prince charming tersebut masih contact saya dan cuba membantu saya tapi tetap minta sy byr jumlah wang tersebut. Setelah adegan tuduh menuduh, die masih meyakinkan saya bahawasanya dia bukanlah lelaki macam tu…ahh takde maknenye…kerana saya telah pon melakukan siasatan kpd beliau. Ok, mencegah lebih baik..ini antara langkah2 untuk mengesan anda bakal menjadi mangsa dan sile lari sebelum di tipu..
1.       Jika beliau menalipon dari UK konon2nya..biasanya dia akan ckp die dr UK), periksa nombor beliau.  Started with +4470… this number are can divert the calls. Konon2nya dia ade kat UK, tah2 die kat sebelah blok je kot.hihi
Scam phone numbers in the United Kingdom (+44):
Most "419" scams using +44 70xx numbers involve emails that are sent from Nigeria and other West African countries, not from the UK! If you see a +44 70xx number in a 419 scam email it usually means you're dealing with criminals based in Nigeria.
UK phone numbers starting with '70' are "Personal numbering" in the "Find me anywhere" range. Charges for calls to these numbers are not distance-dependent. They can cost as much as UKL 0.50 (USD 0.90) per minute to call and can forward the call to virtually any phone number in the world. Forwarding numbers can be set up for free and completely anonymously via websites such as uknumbers.com
In most cases when you call one of these numbers the phone that starts ringing will actually be a mobile phone somewhere in Nigeria, as the UK number has been programmed to auto-forward calls to another number. These +44 70xx numbers are used as a redirector service to obscure the fact that the person taking the call is not actually based in Europe. The UK number is used to lend credibility to the scam. Unfortunately the authorities in the UK do not seem to be taking action to shut down such phone numbers.

2.       Tengok grammar dia. Kalau dia betul2 educated, grmmar die xkan teruk cm shit.(oopss)
3.       Copy email beliau n cuba cari kt social network lain.mungkin beliau bergerak dgn sgt dhsyat d page lain utk mencari mangsa.
4.       Periksa kwn2 beliau, mesti semua wanita punyelah.senget gak diorg nie…bocor rhsia.hihi
5.       Cube tanye die knp die nk sgt kt korg?haha..
6.       Tanye die keje company mana n try to make some research. Biasanya semua tu fake or terang2an scam.
7.       Call pihak kastam untuk tanya courier service yang berdaftar dgn kastam. Global Security confirm scam.
Gurls out there, jgn tertipu seperti saya. Kalau hampir tertipu, kantoikan sahaja beliau. Anda dibenarkan hantar mesej berbaur ugutan serta cacian serta makian kpd beliau. Betul cakap abah, abah always right..so kena ikut cakap abah selalu.. hehe
Tak ada benda senang dalam dunia ni. And xkan ada manusia mana yang baik hati nak bagi korg macam2..jgn mudah terpedaya dgn manis mulut lelaki. Macamana aku boleh tertipu? Huhu..Scammer tu dtg pd waktu yang tepat, bile saat2 aku tgh frust menonggeng tu. Konon2 nak lari g UK la ni..(haha..malu terhadap diri sendiri)..maka aku pon melayan mamat sesat tu. Apepon syukur jgk berlaku perkara macam nie, aku dh byk tau sal sindiket2 penipuan macam nie. And ape yg lg membanggakan, BI aku fluent dr sebelumnye.ehem…proud of myself…hahaha…



Walau mcmne pon, aku tetap berasa saaaaaaaaangat malu tahap cipan. Tapi benda dah jadi, maka lepas ni jgn tertipu lagi.. hope scammer tu insaf walaupon xmungkin..
Kes penipuan ini boleh ditumpaskan jika anda melaksanakan tanggungjwb anda sebagai warga Malaysia yang prihatin. Bagitau adik2 perempuan anda, kwn2 wanita anda, lecturer2 wanita anda, bagitau sume org la kire..beware of SCAM!~

Wednesday, June 23, 2010

S.E.P.I


Sepi hati terjadi lagi
Mungkin sampai mati aku sepi
Biar senyum hadir di hariku
namun ini hanya ada di bibir
di bibir saja

Aku ini yang bisa mengerti

walaupun yang lain mau mengerti
Namun berat beban hidupku
biarkan saja
Biar saja hanya ku yang tahu

Sejarah cinta dan hidupku

penuh duri dan banyak ranjau
Butuh kesabaran yang penuh
untuk tetap ku berdiri

ada saatnya ku bicara

bila hatiku telah bulat
Sepanjang ku bisa atasi semua
aku tetap diam

sejarah cinta dan hidupku

penuh duri dan banyak ranjau
butuh kesabaran yang penuh
untuk tetap ku berdiri

ada saatnya ku bicara

bila hatiku telah bulat
Sepanjang ku bisa atasi semua
aku tetap diam

Saturday, June 19, 2010

pix!















need you now


tetibe aku teringat kat ehem2 aku.wahaha...in fact i remember him every seconds and every step i make.*sigh*

Picture perfect memories scattered all around the floor
Reachin' for the phone 'cause I can't fight it anymore

And I wonder if I ever cross your mind

For me it happens all the time

It's a quarter after one,
I'm all alone and I need you now

Said I wouldn't call but I lost all control
and I need you now

And I don't know how
I can do without

I just need you now

Another shot of whiskey
can't stop looking at the door

Wishing you'd come sweeping
in the way you did before

And I wonder if I ever cross your mind

For me it happens all the time

It's a quarter after one,
I'm a little drunk and
I need you now

Said I wouldn't call but
I lost all control and
I need you now

And I don't know how
I can do without

I just need you now

Guess I'd rather hurt
than feel nothin' at all

It's a quarter after one
I'm all alone and
I need you now

And I said
I wouldn't call but
I'm a little drunk and
I need you now

And I don't know how
I can do without
I just need you now
I just need you now

Saturday, June 12, 2010

cuti-cuti

sudah 6 minggu saya menjalankan latihan industri di ROXAR software solutions.
Elaun bulan pertama juge sudah dapat..macam sudah mau habis jer..oo tidak~
pelajar2 di ROXAR terkenal dgn sikap suke berjalan-jalan a.k.a merendek..
saya tidak pernah ikot mereka merendek lagi atas sebab2 kesibukan, ke'exam'an, ke aktiviti lainan, serta keseronokan duduk dirumah sahaja..
sampai Kang(utp student) cakap, u alls xpnh join kami jalan2..(aku ngn raam la tuh)
lalu aku telah bersetuju untuk pergi ke mana2 tempat la yg disyorkan pada 12 Jun 2010.
setelah meng'google'kan diri kami, kami membuat keputusan untuk ke PULAU KETAM or literally translated to CRAB ISLAND..
sounds good...look nice..Pulau Ketam is a fisherman village.nice for photo shooting!~

here we go...

thanks to raam to cancel ur attendance for very last minute kerana familynye datang dr perak..*yeke raam?ngeh3*
so tinggal lah 5 org yg ikot trip tersebut. me (dayah), Kang, Fahad our geologist, Aiman and his gf E-zy...great ya....kalo raam ade mesti cukup korum..waahaha

saya bgun awl pg tu..sampai mak saya sgt aneh lalu bertanye..apsl bgn awl rini?saya wat muke selamba menjawab..solat subuhla....
pastuh, wat muke menggoda sket..mak, nak g pulau ketam...^^ hehe
lupee daaa nk gtaw awl2... ;)

about 8.45 saya telah bertolak dr stesen KTM Batu Tiga menuju ke stesen KTM Port Klang. tepat 9.30 pg seperti yg dijanjikan saya telah sampai ke Jeti ke Pulau Ketam di Port Klang. about 30 mins later, Kang and Mr Fahad ponn sampai. Aiman a bit late, so we go 1st!!

b4 i'm boarding, i met a malay guy who sell the ticket. he asked me, where to go? I said, Pulau Ketam..then he makes a weird face and warned me, u wear tudung, u wnt to go there?
i felt a little bit insulted and shocked with his word but i just ignored it. maybe he try to tease me o something..huhu

sesampai sahaja ke Pulau Ketam menaiki Speedboat (rosak tudung saya), barula saya tahu kenapa die berkata demikian. Most of the org kampung is chinese and boleh dikatakan kat Pulau Ketam ni xde melayu langsung.Kedai makan pon cina semua....n mereka kata makanan situ halal sbb semua seafood. sbb kelaparan n kepanasan, we decide to hav a lunch there. di kedai cina ok...redha sahaja la.huhu..
makanan agak sedap sbb harga pon mahal.hoho
rm143 habeh untuk 3 org makan...

menu:
1kg ketam berempah
mix vegetables
baby kailan
lala sambal
bawal steam fish
bihun goreng seafood

hmmm...makan3~ makan ler situ...hoho

apa yg menarik di pulau ketam ini, semua penduduknye menggunakan basikal sbg pengangkutan utama. so mmg tiade pencemaran udara. kalau nak lagi best melawat pulau ketam nie, bleh melawat ladang ternak ketam..(u have to take another boat).

kami hanya berjalan2 dan ambil gamba sahaja memandangkan scenery agak cntk dan unik dgn suasana mcm kt chinatown~ chewahhh
then we asked the villagers where is the most interesting places we can go. they say... there's nothing left. huhu
so just what we saw jela yg ade...
jam menunjukkan pkul 1.20, kami membuat kputusan untuk pulang sahaja setelah xhabis2 posing kat pulau tuu...

and next!~ fahad nak pegi Bukit Tinggi...jom!

seriously, saya ingat bukit tinggi tu area2 kl jer..so ikut jelah dgn harapan xbalik lambat. rupe2nye...haaaa amek ko...
Bukit Tinggi kat pahang ye tuan2...*jauh tuu* xjauh sgt la..lebih kurg g genting jer..
yg pergi...cuma saya, Kang dan Fahad sahaja. Mula2 rasa kekok jugak sbb i'm not used talking to Fahad, he very closed to Kang...so i felt like i am disturbing a couple to dating o something. saya hanya mendiamkan diri serta menyampuk sket2 je ketika dalam perjalanan dgn menaiki kereta bmw 5 series fahad...weee~

so apa yg berlaku adalah bergantung kpd niat ye tuan2.huhu
we take a lotssssssss of picture. menarik jgk bukit tinggi nie, cantik tempatnye.seswai untuk pencinte alam..kalau org yg ske karok cam fat and mail mmg xseswai dtg cni.hoho

nk cite sal bukit tggi pon xtaw sgt.. ade sgt byk gamba, tp xle upload skrg sbb saya penat + xjumpe memory card adapter saya.

next entry saya upload gamba! ;)


Sunday, April 18, 2010

Monday, April 12, 2010

permintaan hati

Terbuai aku hilang terjatuh aku dalam
Keindahan penantian

Terucap keraguan hati yang bimbang
Yang terhalang kepastian cinta

Aku hilang
Aku hilang

Tersabut kabut malam terbiasnya harapan
Yang tersimpan sejuta bertuan
Terasa kerinduan hati yang bimbang
Yang terhempas kepastian cinta

Dengarkanlah permintaan hati yang teraniaya sunyi
Dan berikanlah arti pada hidupku
Yang terhempas yang terlepas
Pelukanmu bersamamu dan tanpamu aku hilang selalu

Aku hilang
Aku hilang

Tersabut kabut malam terbiasnya harapan
Yang tersimpan sejuta bertuan
Terasa kerinduan hati yang bimbang
Yang terhempas kepastian cinta

Dengarkanlah permintaan hati yang teraniaya sunyi
Dan berikanlah arti pada hidupku
Yang terhempas yang terlepas
Pelukanmu bersamamu dan tanpamu aku hilang selalu
Bersamamu dan tanpamu aku hilang selalu

Dengarkanlah permintaan hati yang teraniaya sunyi
Dan berikanlah arti pada hidupku
Yang terhempas yang terlepas
Pelukanmu bersamamu dan tanpamu aku hilang selalu
Bersamamu dan tanpamu aku hilang selalu

bukan untuk sesaat

Entah mengapa kini kasih
Ku rasa berbeza
Dirimu seakan berubah
Sekelip mata

Kemana kau menghilang
Canda dan senyummu kekasih
Sungguh tak mengerti
Tidakkah kau sedari
Keikhlasan ini
Setia di sisimu

Katakanlah kekasih
Jangan kau pendam lagi
Ceritakanlah segala masalahmu kepadaku
Yakinkanlah hati mu
Diriku mencintai mu
Bukan untuk sesaat
Bukan untuk seketika
Tapi untuk selamanya

Entah mengapa
Kini kasih ku rasa berbeza
Dirimu seakan berubah
Dalam sekelip mata

Tuesday, April 6, 2010

i want to smile!

You're better then the best
I'm lucky just to linger in your light
Cooler than the flip side
Of my pillow, that's right

Completely unaware
Nothing can compare to where
You send me, lets me know that it's okay
Yeah, it's okay
And the moments where my good times start to fade

You make me smile like the sun, fall out of bed
Sing like bird, dizzy in my head
Spin like a record, crazy on a Sunday night

You make me dance like a fool, forget how to breathe
Shine like gold, buzz like a bee
Just the thought of you can drive me wild
Oh, you make me smile

Even when you're gone,
Somehow you come along just like
A flower pokin' through the sidewalk crack
And just like that
You steal away the rain, and just like that

You make me smile like the sun, fall out of bed
Sing like bird, dizzy in my head
Spin like a record, crazy on a Sunday night

You make me dance like a fool, forget how to breathe
Shine like gold, buzz like a bee
Just the thought of you can drive me wild
Oh, you make me smile

Don't know how I lived without you
'Cause every time that I get around you
I see the best of me inside your eyes
You make me smile

You make me dance like a fool, forget how to breathe
Shine like gold, buzz like a bee
Just the thought of you can drive me wild

You make me smile like the sun, fall out of bed
Sing like bird, dizzy in my head
Spin like a record, crazy on a Sunday night

You make me dance like a fool, forget how to breathe
Shine like gold, buzz like a bee
Just the thought of you can drive me wild
Oh, you make me smile"

Monday, April 5, 2010

final exam kuuuu~

anda ade beberapa pilihan kerana anda mempunyai MC serta memenuhi syarat2 utk mengambil peperiksaan khas...

pertama:

MC anda selama 6 minggu di mana mmg selamat la final exam anda. maka....tangguhkan saja kesemua paper itu.sebelum sem br di buka, kami akan panggil anda utk amek exam yer...

kedua:

suke ati anda la kalau nak amek exam jgk n nk tangguhkan beberapa paper yg lain. exam anda akan dijadualkan kemudian oleh pejabat akademik fkkksa.

ketige:

balik utm skang n wat cm xde pape yg berlaku. p la amek exam....hua3

masalahnye cik...saya nak LI nih.bile kala nak amek paper tuuuuu....uwaaa~

SukeLagi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DikuasakanOleh